Олександр Горда

Загальні тенденції розвитку світового ринку сільськогос¬подарської техніки позитивно налаштовують виробників, постійно демонструючи зростання. Зокрема, Англійський інститут маркетингу прогнозує, що до 2015 року очікується стабільне зростання продажу машин та обладнання у середньому на 4,7%, яке досягне обсягів, що еквівалентні $120 млрд.

У більшості сегментів ринку стабільний ріст супроводжуватиметься значним попитом фермерів на сучасні високопродуктивні знаряддя, але така специфічна галузь, як вирощування картоплі та овочів, матиме і власні особливості розвитку. Про це ми говоримо з генеральним менеджером по Східній Європі і Середній Азії компанії Grimme Landmaschinenfabrik GmbH & Co. KG Олександром Шуманном.

ВАЖЛИВІСТЬ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ

Якщо звернутися до історії появи техніки для картоплярства, то перші поставки в Радянський Союз сільгоспмашин німецького виробництва припадають ще на 1980-ті роки.

Офіційні контракти на постачання сільгоспмашин були укладені упродовж першого року незалежності України.

Відтак можемо зробити висновок, що попит на німецьку якість існує давно, і він є стабільним.

Олександр Шуманн  

 

Особливо бурхливий ріст ринку почався з 1997 року, коли на теренах України з'явилися перші серйозні дилерські структури, що стали працювати за європейськими стандартами. Це дозволило не тільки продавати, а й забезпечувати сервісне обслуговування високотехнологічної імпортної техніки. Відповідно клієнти-аграрії наочно побачили, як змінюється ринок під впливом професійних маркетингових дій, що передбачають відповідальне ставлення до покупців із боку дистриб'юторів і сервісних служб, які здійснюють післяпродажне обслуговування.

Наступним важливим поштовхом розвитку українського ринку сільськогосподарської техніки для картоплі та овочів став прихід компанії «Крафт Фудз Україна». її вимоги до якості картоплі (особливості сорту, розміри та інші характеристики) змусили фермерів переглянути своє ставлення до сільгоспустаткування і задуматися над потребою технічного переоснащення господарств, щоб витримувати неабияку конкуренцію, що виникла на ринку. Сьогодні виробництво картоплі для чіпсів е фактично окремим бізнесом, на якому спеціалізуються по-справжньому конкурентоспроможні господарства.

ПЕРСПЕКТИВИ

Перспективним ринком для розвитку експорту картоплі та овочів з України е Росія, зокрема Москва. Це дійсно «бездонна бочка» споживання якісного продукту -12—14 млн. покупців цілий рік купують картоплю та продукти її переробки. А відстань доставки товару з Києва чи Чернігова до російської столиці - лише 700 км, це значно ближче, ніж із багатьох російських регіонів. Тож подолання політичного бар'єру, що має вигляд митних кордонів, дозволить українським картоплярам заробити значні кошти. Якщо вистачить розуму, бажання і нервів...

Зі свого боку компанія Grimme розуміє важливість і особливості розвитку ринку в нашому картопляному поясі. Протягом останніх років вона збудувала завод для виробництва своєї техніки в Калузькій області. Зараз його обладнання спрямовується лише в Росію та Казахстан. Проте зручне розташування та позитивний досвід виходу на український ринок у російських сільгоспвиробників є (згадаємо хоча б справжню експансію російських компа¬ній «Ростсельмаш», «Воронежсельмаш», «Мельинвест»). Тож цілком реально, що калузька картопляна техніка під маркою Grimme вийде на українські картопляні поля. Поки що ми використовуємо техніку безпосередньо з Німеччини.

Сьогодні в Україні працюють великі виробники продукції: агрохолдинг «Мрія» у 2012 році мав 5 тис. га посівних площ під картоплею. Відповідно рівень технології, технічного забезпечення в такому господарстві відповідає найвищим стандартам. «Мрія» мас власний сервісний центр і найсучаснішу техніку Grimme для садіння, збирання та сортування картоплі. Високотехнологічною технікою можуть похвалитися й інші українські компанії, зокрема «Агромарк Юкей», що працює в Західній Україні, «АТК» та «Імпак» (Житомирська область) та деякі інші.

Як відомо, в Україні спостерігаються тенденції до укрупнення виробників картоплі. За прогнозами експертів ринку, це призведе до того, що слабші господарства змушені будуть переходити в інші сектори овочівництва, а на ринку залишаться тільки сильні компанії-виробники. Це, в свою чергу, зумовить зростання професійності виробників та зменшить собівартість одиниці продукту. У досвідчених виробників картоплі є така приказка: «Маємо 5-річний цикл цінових коливань - 2 роки хороших, 2 - поганих, а ще - надзвичайно прибутковий!». Той із виробників, хто добре відпрацює саме в суперприбутковий рік, зможе розвиватися далі.

МАЙБУТНІ ГОРИЗОНТИ

Головна тенденція картопляного сегмента - відтік кадрів на селі, зменшення потреби в робочих руках. Машини стають усе продуктивнішими й універсальнішими, потребують мінімального, але дуже освіченого персоналу. І це при тому, що кваліфікаційний рівень наявних спеціалістів залишає бажати кращого. Grimme гнучко реагує на наші реалії та вправно вирішує цю проблему: її техніка стає більш досконалою, ще простішою та зрозумілою навіть для не дуже «просунутих» операторів, що суттєво знижує вплив людського фактора на картопляне виробництво.

Третя особливість Grimme - створення максимально продуктивних машин, що дозволяють за один прохід виконувати чимало технологічних операцій, а саме: з'явився шлейф машин типу комбіновані посадкові агрегати з виконанням 3-5 операцій, широкозахватні агрегати - 6-8-рядні посадкові машини і фрези, збирання врожаю комбайном у 4—6 рядів картоплі.

Проводиться велика робота для вдосконалення систем GPS-навігації та точного землеробства. Так, виробники техніки для картоплярства узгоджують роботу обладнання з виробниками тракторів типу John Deere, CNH, Claas тощо. Комплексно впроваджуються системи обліку врожаю під час збирання, різні програмні продукти.